De tevredenheid van de studenten met het onderwijs op afstand

De Haagse Hogeschool heeft voor dit onderzoek Bram Gad aangesteld als  onderzoeker. In dit rapport wordt onderzocht of de tevredenheid van de studenten met het onderwijs op afstand invloed heeft gehad. Denk hierbij aan de vervolgstappen van de studie en de emoties rondom de studenten. Hier kwam uit dat de meerderheid terug wil naar fysieke lessen en niet tevreden is met het onderwijs op afstand

Door Bram Gad

Aanleiding

Toen Nederland op slot ging en zo ook  de scholen. Stages werden vanuit huis uitgevoerd en langzaam begonnen scholen met het onderwijs geven op afstand. Dit betekende voor veel scholen dat zij een nieuwe manier van lesgeven moesten ontdekken om toch de student zo ver te krijgen om zijn toetsen te halen en de opleiding af te ronden

Voor studenten was dit een moeilijk halfjaar. Veel studenten vonden thuis werken enigszins wel fijn. Het vroeg naar school moeten, wekkers zetten, hele dag in een klaslokaal zitten, verplicht deelnemen aan de les vonden ze allemaal nadelig en dat was nu niet meer van de orde nu de student thuis kon deelnemen waar in het begin geen camera plicht was ingevoerd. De student kon vooral zijn eigen taken uitvoeren en eventueel achterstallig werk inhalen.

Helaas heeft het ook voor een aantal studenten gezorgd dat zij het moeilijk kregen met mentale kwesties. Veel studenten kampen door de lockdown met een depressie, hebben last van een burn-out of voelen zich heel eenzaam door een tekort aan sociale contacten.

Enquête

Op basis van de enquête die is uitgevoerd op de vierde jaar studenten van de Haagse Hogeschool is duidelijk te zien dat studenten vooral de fysieke lessen missen, omdat zij een groot gebrek aan concentratie hebben tijdens het leren in hun eigen ruimte en dat zij het hebben van sociale contacten heel erg missen.

Ook de mentale kwesties van studenten spelen een rol. Veel studenten kampen met depressies, burn-out of eenzaamheid. Door gebrek aan sociale contacten voelt de student zich opgesloten en kan de student een gevoel krijgen dat hij of zij nergens anders naartoe kan. De scholen dienen hier beter mee om te gaan en ervoor te zorgen dat de student meer begeleiding krijgt in moeilijke tijden, zoals een corona uitbraak.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *