Deeltoetsen efficiënt of juist niet

Niet een geheel tentamen, maar een cumulatief tentamen van drie toetsen. Drie kansen voor het behalen van een voldoende, minder druk voor de studenten toch?

Door: Sounailys Joseph

Steeds meer opleidingen maken gebruik van deeltoetsen. Hierbij krijgen de studenten drie cumulatieve toetsen, die samen als een geheel tellen. De leerstof voor de toetsen zullen opbouwend worden gegeven tijdens de lessen. Ideaal voor studenten vindt de Hogeschool. Maar wat vinden de studenten? De meningen zijn verdeeld.

Uit een onderzoek op basis van enquêtes is gebleken dat de meningen erg verdeeld zijn. Zo zijn er studenten die zeker een voorstander zijn van deeltoetsen en aangeven de stof beter te begrijpen en meer motivatie te hebben. Echter zijn er ook studenten die liever een toets in één keer maken. Tussen de variatie van de meningen van de studenten was een patroon te zien. Oudejaars studenten waren veel minder positief over de deeltoetsen dan de andere studenten. Echter zijn de oudejaars studenten ook begonnen in een schooljaar waar dit nog niet ingevoerd was. De studenten die later aan de opleiding zijn begonnen hebben meer waardering voor de deeltoetsen. Zo was een 3e jaar student Accountancy van mening dat: “Als je lessen bijwoont en actief mee doet, zijn de deeltoetsen prima te maken en haal je makkelijk een voldoende.”

Was de invoering van deeltoetsen een juiste keuze van de opleidingen? Geven de hogescholen de studenten hierdoor een kans om de stof beter te beheersen en betere resultaten te behalen? We zullen het zien.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *