Het geloof van mensen in banken is lastig terug te winnen

Er was weinig vertrouwen meer in de banken, in 2008 was er een financiële crisis, die mede is ontstaan doordat klanten hun geld van de banken af wilden halen. Om het vertrouwen terug te winnen zullen banken aan de verwachtingen die klanten hebben van de banken moeten voldoen.

 Door: Yorick Moors

Om het vertrouwen van de klanten terug te winnen, zullen de banken aan de verwachtingen van de klanten moeten voldoen. Uit eigen onderzoek onder 20 klanten van banken is gebleken dat 50% vindt dat het winstoogmerk van banken invloed heeft op het vertrouwen in de bank. Wanneer banken een non-profit instelling zouden worden zal bij 50% het vertrouwen vergroot worden. Maar dit is niet voor iedereen het geval en in onze markteconomie zullen marktgeoriënteerde banken noodzakelijk zijn voor onder andere commerciële riskante financieringen.

Het vertrouwen in de bank kan ook worden vergroot door te investeren in projecten zoals duurzaamheid of gezondheid. Banken sluiten steeds meer vestigingen, maar voor de klanten blijft persoonlijk contact erg belangrijk.

Ook willen klanten hogere rentes, waardoor het vertrouwen zal stijgen. Het is dus van belang dat bij meer winst hogere rentes uitgekeerd worden. Forse bonussen uitkeren geeft dan ook een verkeerd signaal aan klanten, geen rente maar wel bonussen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *