Verband tussen consumenten- en donateursvertrouwen?

Ondanks de affaires die hebben plaatsgevonden, is het donateursvertrouwen de laatste vijf jaar toegenomen. Er zijn verschillende factoren die voor een stijging van het donateursvertrouwen gezorgd kunnen hebben. Een mogelijke factor is het vertrouwen van de consument in de economie.

Door: Boaz Piet

Uit het onderzoek is met behulp van statistische toetsen van de verzamelde gegevens gebleken dat er een sterk verband is tussen het donateurs- en het consumentenvertrouwen. Echter kan hiermee nog geen uitspraak worden gedaan over de causaliteit tussen het consumenten- en donateursvertrouwen.

Het donateursvertrouwen geeft aan hoe het staat met het vertrouwen van de Nederlandse bevolking in goede doelen. Het donateursvertrouwen wordt elk kwartaal gemeten door het NDP (Nederlandse Donateurspanel) en wordt geïndexeerd. De index van het donateursvertrouwen is afhankelijk van drie indicatoren, namelijk het geefklimaat, de geefbereidheid en het imago van de goede doelen.

Het consumentenvertrouwen is het vertrouwen van de verwachtingen van consumenten in verhouding met de ontwikkelingen van de Nederlandse economie. Samen met de deelindicatoren economische klimaat en koopbereidheid wordt er voorspelling gemaakt voor de particuliere consumptie op korte termijn. Het consumentenvertrouwen wordt maandelijks door het CBS (Centraal Bureau Statistiek) gemeten en geïndexeerd.

De sterkte van het verband tussen het consumenten- en donateursvertrouwen is vastgesteld door alle eindejaar indexen van het consumenten- en donateursvertrouwen van 2008-2018 te verzamelen. Hierbij zijn alle onderzoeksrapporten, opgesteld door het CBS en NDP, geraadpleegd.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *