Elektronische periodieke donaties aan goede doelen hebben een positief effect

Donateurs die zich inschrijven om geld te doneren aan goede doelen hebben een positief effect op de bestedingen van goede doelen. Minder geld hoeft er besteed te worden aan het werven van donateurs, hierdoor gaat er meer geld naar de gestelde doelstellingen.

Door: Ben Luc

Uit onderzoek blijkt dat goede doelen organisaties veel geld besteden aan het werven van donateurs. Dit komt doordat de vrijwilligers voor goede doelen zijn afgenomen de laatste paar jaren. Hierdoor zijn er organisaties ontstaan die mensen aannemen als wervers. Zogeheten wervers worden dan door goede doelen organisaties ingehuurd om donateurs te werven. De kosten die hierbij ontstaan worden betaald met het ingezamelde geld. Hoewel er regels bestaan voor de maximale uitgave voor het werven van donateurs, wil je als donateur toch erg graag dat jouw gedonateerde geld grotendeels naar het goede doel gaat.

Uit onderzoek blijkt dat er toch relatief meer geld naar de gestelde doelstellingen gaan dan naar de wervingskosten. Dit is te verklaren doordat er steeds meer donateurs zich inschrijven bij goede doelen organisaties voor periodieke donaties. Omdat zij zich inschrijven, hoeven de goede doelen organisaties niet nogmaals kosten te maken om een geld in te zamelen. Hierdoor krijgen goede doelen organisaties een vaste stroom van donaties die zij kunnen gebruiken voor hun gestelde doelstellingen, zoals hulp bieden voor kinderen in nood of natuurbescherming. Toch moeten zij wel donateurs blijven werven omdat donateurs zich na een tijdje uitschrijven.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *